Az első dolog, amit a legtöbb kereskedőnek meg kell tennie, az a portfólió felépítése, ez a folyamat összetettebb, mint egyszerűen kiválasztani, hogy milyen eszközökkel kereskedj, és ahhoz, hogy jó portfóliót építs, meg kell találnod a kereskedői profilodat, amelyet megközelítőleg úgy lehet meghatározni, ha felteszed magadnak a következő kérdéseket:
- Mekkora az induló tőkéd?
- Mekkora a megcélzott hozamrátád?
- Mekkora a kockázattűrésed?
- Mekkora a befektetési időhorizontod?
- Mennyi időt érsz rá?
Mindezek a kérdések összefüggnek egymással, és mint ilyenekre nehéz lehet ellentmondásmentes választ találni. A következő szakaszok az egyes kérdések témájáról adnak tájékoztatást, hogy könnyebben kideríthesse, mi az Ön kereskedői profilja.
Kezdeti tőke
A befektetni kívánt kezdeti tőke fontos kérdés, ennek meghatározásához ismét feltehetnénk magunknak különböző kérdéseket, de maradjunk az egyszerűbb megközelítésnél.
Az alacsony tőke sokféle hatással járhat, a tőke közvetlenül kapcsolódik a vásárlóerőhöz, és az alacsony vásárlóerő azt eredményezi, hogy a kereskedő nem tud bizonyos eszközökkel kereskedni, de ami még fontosabb, csökkenti a kereskedéseid diverzifikálásának képességét, és ennek következtében nem tudod csökkenteni a kockázati szintedet. A tőkeáttétel növelheti a vásárlóerőt anélkül, hogy nagyobb tőkével kellene rendelkeznél, de fokozott kockázattal jár.
Bizonyos piacok az alacsony tőkével rendelkező kereskedők számára könnyebben elérhetőek, mint mások, ez a helyzet a forex és a kripto piacok esetében, amelyek a részvénypiacokhoz képest magas tőkeáttételt kínálnak.
Kockázat/hozam
A kockázat/hozam két egymással összefüggő fogalom, minél nagyobb hozamot vár egy kereskedő, annál nagyobb kockázatot vállal, nagy potenciális nyereséggel és alacsony kockázattal rendelkező kereskedés nem létezik. A kockázatkerülésed ismerete döntő fontosságú, ha jó kereskedői számlát akarsz építeni, és ezt a szintet a kereskedői profilod egyéb szempontjaival összhangban kell megválasztanod.
A pénzügyi eszközök mindegyike más-más kockázat/hozam aránnyal rendelkezik, és fontos, hogy bölcsen válasszuk ki őket a Te profilod alapján. Lehetőséged van arra is, hogy különböző pénzügyi eszközöket vegyíts a kereskedéseid során, ez jó módja a kockázat csökkentésének.
Gondolkodási horizont
A gondolkodási horizontod nagyban befolyásolja a kereskedési sikerét, egyes kereskedők a hosszú távú kereskedésre összpontosítanak, éveken át tartják a pozíciókat, és a “vedd és tartsd” stratégiát alkalmazzák. Mások néhány naptól néhány hónapig tarthatnak pozíciót, őket gyakran “swing-traderként” definiálják. Végül néhány kereskedő egy kereskedési napon belül nyithat és zárhat pozíciókat, és mint ilyeneket “day-tradernek” nevezik, a day-traderek különösen ismert típusa a scalperek, akik csak néhány percig is képesek pozíciókat tartani.
A legtöbb kezdő kereskedő a day-tradinget kezdi, és sokan használják a scalpingot, azonban meg kell jegyezni, hogy minél rövidebb a kereskedési horizont, annál nehezebb lesz következetesen nyereségesnek lenni, ennek több oka van, az egyik az, hogy a rövidebb távú kereskedések pontosabb időzítést igényelnek, továbbá kisebb nyereségre számíthatsz, mint amit hosszabb távú kereskedésekkel érnél el, ami arra ösztönzi a kereskedőt, hogy nagyobb tőkeáttételt használjon, így maximalizálva a kockázatot, továbbá a nagy számú pozíció megnyitása azt jelenti, hogy többet veszítesz a költségekkel (fee, spread. ..), és mivel a nyereség többnyire kisebb lesz, a feek nagyobb hatással lesznek a haszonkulcsra.
A kezdőknek határozottan azt tanácsoljuk, hogy maradj távol a skalpolástól.
Elérhetőség
A kereskedés időt és erőfeszítést igényel, és lehetetlen nem foglalkozni a pozícióiddal (még akkor is, ha minden 100%-ban automatizált). Néhány felhasználónak azonban még mindig több ideje lesz, mint másoknak. A kereskedőknek bizonyos feladatokat el kell végezniük:
- A meglévő pozíciók figyelemmel kísérése
- megbízások végrehajtása
- Információk után kutatni
Azok a felhasználók, akik idejük nagy részét a kereskedésre tudják fordítani, képesek lesznek fejlettebb kereskedési portfolió kialakítására és haladásra, és rövidebb távú kereskedéseket is végezhetnek, azonban a kevesebb idővel rendelkező kereskedőknek gyakran hosszabb távú kereskedési stílusokat kell keresniük, mint például a swing kereskedés.
A kereskedés négy fő stílust foglal magában: scalping, day trading, swing trading és position trading. A stílusok közötti különbségek a kereskedések időtartamán alapulnak. A scalping kereskedéseket csak néhány másodpercig, vagy legfeljebb néhány percig tartják. A day trading kereskedések néhány másodperctől néhány óráig, max 1 napig tartanak. A swing kereskedések néhány napig 1-2 hétig tarthatók. A pozíciós kereskedéseket jóval hosszabb ideig tartják.
A kezdő kereskedőknek nehézséget okozhat a személyiségükhöz legjobban illő kereskedési stílus kiválasztása, de ezt kell tennie ahhoz, hogy profi kereskedőként hosszú távú sikereket érj el. Ha kereskedő vagy, és még nem érzed úgy, hogy megtaláltad a kereskedési stílusodat, még mindig megteheted. Íme néhány személyiségjegy, amely a különböző kereskedési stílusokhoz tartozik.
Ha kiválasztod a személyiségedhez legjobban illő kereskedési stílust, nagyobb esélyed lesz arra, hogy kereskedőként profitot termelj. Legyél őszinte önmagadhoz, még akkor is, ha a felsorolt tulajdonságok közül néhány nem tetszik.
A legfontosabb tudnivalók
A scalping egy gyors kereskedési stílus, amely leginkább olyan kereskedők számára alkalmas, akik azonnali döntéseket tudnak hozni.
A daytrading kereskedés olyan kereskedőknek való, akik inkább ugyanazon a napon kezdenek és fejeznek be egy feladatot.
A swing kereskedés azoknak való, akik nyugodtan tartják a kereskedéseket éjszakákon át is.
A pozíciós kereskedés hosszú távú kereskedési stílus azoknak, akik türelemmel és a döntéseikben való bizalommal rendelkeznek.
Scalping
A scalping egy nagyon gyors kereskedési stílus. A scalperek gyakran csak néhány másodpercen belül kötnek kereskedéseket, és gyakran ellentétes irányban. Ez azt jelenti, hogy az egyik percben long, a következőben viszont short pozícióba kerülhetnek.
Megjegyzés:
A scalping olyan aktív kereskedők számára a legalkalmasabb, akik képesek azonnali döntéseket hozni, és habozás nélkül cselekedni.
A türelmetlen emberek gyakran a legjobb alanynak számítanak, mert elvárják, hogy a kereskedésük azonnal nyereséget termeljen. Gyorsan kiszállnak a kereskedésből, ha az ellenük irányul.
A scalperként való sikerhez összpontosításra és koncentrációra van szükség. Ez nem megfelelő kereskedési stílus azok számára, akik könnyen elterelődnek vagy hajlamosak az álmodozásra. Tehát ha valami másra gondolsz, miközben ezt olvasod, akkor a skalpolás nem biztos, hogy neked való.
DayTrading
A day trading azoknak a kereskedőknek felel meg, akik inkább ugyanazon a napon kezdenek és fejeznek be egy feladatot. Ilyen vagy te, ha az a típus vagy, aki elkezdi kifesteni a konyhát, és addig nem fekszik le, amíg a munkát be nem fejezi, még akkor sem, ha ez azt jelenti, hogy hajnali 3-ig fenn kell maradnia.
Sok day trader soha nem kötne swing vagy pozíciós kereskedést. Nem tudnának éjszaka aludni, ha tudnák, hogy aktív kereskedésük van, amelyet az éjszaka folyamán bekövetkező ármozgások befolyásolhatnak.
Swing kereskedés
A swing kereskedés azoknak jó, akiknek van türelmük kivárni egy kereskedést, de gyorsabb profitra vágynak, amint belépnek a kereskedésbe. A swing kereskedők szinte mindig éjszakákon át tartják a kereskedéseiket. Tehát ha ideges lennél, ha a számítógéptől távol futnának a kereskedéseid, akkor ez a stílus nem a te számodra való. A swing kereskedés általában nagyobb stop-loss-t igényel, mint a day trading. A nyugalom megőrzésének képessége, amikor a kereskedés ellened irányul, létfontosságú.
Pozíciós kereskedés
A pozíciós kereskedés a leghosszabb távú kereskedés. Gyakran több évig tartó kereskedéseket foglal magában. Ezért a pozíciós kereskedés csak a legtürelmesebb és legkevésbé izgatott kereskedők számára alkalmas. Céljai gyakran több száz százalékosak. Ha a szíved már akkor hevesen dobogni kezd, amikor egy kereskedés 2% nyereségnél jár, akkor a pozíciós kereskedés valószínűleg nem neked való.
A pozíciókereskedőknek képesnek kell lenniük arra, hogy figyelmen kívül hagyják a közvéleményt. Egyetlen pozíciós kereskedés gyakran mind a bika, mind a medvepiacokon át kitart. Például egy hosszú pozíciós kereskedésnek egy teljes éven keresztül kell tartania, amikor a közvélemény meg van győződve arról, hogy a gazdaság recesszióban van. Ha mások könnyen meg tudnak ingatni, akkor a pozíciós kereskedés kihívást jelent a számodra
Hűségesnek lenni a kereskedési stílusodhoz
A kereskedési stílus kiválasztása megköveteli a rugalmasságot, hogy tudd, mikor nem működik neked egy kereskedési stílus. Szükséged van továbbá a következetességre is, hogy ragaszkodj a megfelelő stílushoz, még akkor is, ha annak teljesítménye elmarad a többitől.
Az új kereskedők egyik legnagyobb hibája, hogy a kereskedési stílusokat (és kereskedési rendszereket) a baj első jelére megváltoztatják. A kereskedési stílus vagy kereskedési rendszer állandó változtatása biztos módja annak, hogy minden vesztes szériát elkapj. Ha egyszer már megbarátkoztál egy kereskedési stílussal, maradj hűséges hozzá. A hűség hosszú távon eredményekkel fogja meghálálni.